Morr! Och suck..

Jag sitter åter igen på Stena och här är paralyserande lite att göra.. Så jag hamnade på Aftonbladet.se för att få lite tid att gå innan båten kom.. Hamnade efter en stund på en artikel med rubriken Avbröt överfall – blev själv dömd. Och jag blev så arg! Artikeln hittar du här. Per-Anders hjälpte en äldre kvinna som blev överfallen, och nu ska han i fängelse för "övervåld"! Inte ok!!
Nedanför finns en faktaruta med rubriken Får man slå tillbaka om man blir angripen? där det står, och jag citerar

"Man får slå tillbaka om det är helt nödvändigt för att freda sig, för att avbryta angreppet. Det är viktigt att man inte använder för mycket våld. Att slå tillbaka för att man blir arg, eller för att man tycker att angriparen förtjänar det, är inte tillåtet. Man får bruka ett visst rimligt våld om det behövs just för att förhindra eller avbryta ett brott."

Jaha, och vad är övervåld? Om jag håller på att bli våldtagen tror jag knappast att jag komer hålla mig lugn och ge förövaren en örfil, utan jag hade nog blivit så förbannad att jag knäat honom, eller slagit till honom med min nyckelknippa.. (Om jag går själv på kvällen har jag alltid nyckelknippan och pepparspray i händerna). Hade det varit befogat? Tänk om jag, gudarna förbjude *ironi*, gjorde honom steril för att jag knäat sönder pungkulorna, eller om en nyckel hamnat i ögat så att han blivit blind, ska jag i fängelse då? För lidande på skurken? En sån är inte värd barn, bör inte få fortplanta dig.. Och om jag inte, hypotetiskt, hade knäat honom, hade jag fått ärr i själen resten av mitt liv..

Per-Anders slog två gånger, för att våldsmannen var påverkad och inte verkade märka det första slaget utan fortsatte med övergreppet..

Gah!!

Nu blev jag riktigt besviken på och skäms över landet jag bor i och rättsystemet här..

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback